Blogathon: fijne filmproducten

Filmblogger Nostra zet ons weer aan het werk met een leuke nieuwe ‘blogathon’; een serie vragen of opdrachten die verband houdt met onze gedeelde passie. Ditmaal is het tijd voor een creatieve kijk op filmproducten. Specifieke rekwisieten of props scheppen verhalen waar we bij staan. In Pickup on South Street (Samuel Fuller, 1953) en North by Northwest (Alfred Hitchcock, 1959) brengt een microfilm de gehele vertelling op gang. Zonder McGuffin (zoals de master of suspense zo’n object noemde) geen narratief.

Nostra geeft aan het bestaan van deze cruciale gamechangers een creatieve wending:

”Wat zou er gebeuren als wij die producten als filmliefhebbers konden gebruiken”?

Hieronder lees je mijn antwoorden op Nostra’s vragen (en de antwoorden van andere bloggers lees je hier):

• In de film Pulp Fiction komt er een gouden gloed uit de koffer die Vincent en Jules openen. Je komt er nooit achter wat er in zit, maar het is iets wat voor degene die het ziet “het ultieme” of iets wat bijna niet te vinden is. Welke film of filmgerelateerd object zou jij tegenkomen in je eigen Pulp Fiction koffertje?

Nou, ik las gister op Indiewire dat de laatste onafgeronde film van Orson Welles (The Other Side of the Wind) is gescreend voor een aantal grote namen uit de filmindustrie (Tarantino, PTA). Die zou ik dus wel willen zien!

• Je krijgt als verrassing de DeLorean uit Back to the Future. Je mag ‘m eenmalig gebruiken om heen en terug te reizen naar een andere filmgerelateerde periode. Waar zou je heenreizen?

Ik zou aan het eind van de jaren ’50/het begin van de sixties ronddwalen op de set van Cinecitta (Rome), waar onder andere Ben-Hur en La Dolce Vita zijn opgenomen.

• Na je reis uit de vorige vraag ga je voldaan naar bed. De volgende morgen wordt je wakker en kom je er achter dat je in je eigen Groundhog Day terecht bent gekomen. De enige manier om hier aan te ontsnappen is door alle films te kijken die vallen onder één genre. Welke genre zou je kiezen en welk genre zou je persoonlijke hel zijn?

Sowieso drama, omdat dat genre het meest buigzaam is in mijn ogen. Veel films met andere genre-elementen vallen nog steeds onder de ‘drama-noemer’. Al denk ik wel dat genregrenzen vandaag de dag vaker wel dan niet vervagen, zie ook deze discussie die ik met collega’s had.

Met zoete en clichématige romantische ‘komedies’ in de categorie Rokjesdag hoef je bij mij niet aan te komen.

• Je bent in het bezit van the Neuralyzer uit Men in Black. Welke film zou je binnenstappen en op welk karakter zou je het gebruiken om de film op een leuke of interessante manier te veranderen? Wat zou de impact zijn op het verdere verloop van die film?

Ik laat me te graag door regisseurs en scriptschrijvers verrassen om films te willen veranderen. Dat is misschien een flauw antwoord, maar een plotwending die me tegenstaat roept eerder vraagtekens of kritiek bij me op dan de wens om het per se anders te willen zien.

Als het puur om ‘een film binnenstappen’ gaat: Casablanca!

• Als je net zoals Cobb in Inception de mogelijkheid had om dromen binnen te stappen, van welk karakter zou je z’n dromen willen ervaren om het karakter beter te leren kennen en hoe denk je dat hun dromenwereld er uit zou zien?

Sinds ik The Dark Knight voor het eerst zag ben ik gefascineerd door de wijze waarop Heath Ledger in die film de Joker vertolkt. Ledger nam de rol mee van en naar de set – hij wérd zijn personage en was op den duur niet voldoende in staat werk en werkelijkheid van elkaar te scheiden. Ik zou er veel voor over hebben om volledig te kunnen begrijpen hoe zo’n rol je als mens verandert – Ledger stierf op tragische wijze, en nog steeds houd ik het gewoonweg niet droog als ik zie hoe zijn familie postuum de Oscar in ontvangst neemt.

• Lacuna Inc, het bedrijf in Eternal Sunshine of the Spotless Mind heeft zojuist een vestiging geopend op de hoek van je straat. Welke film zou je uit je geheugen laten verwijderen om ‘m weer voor de eerste keer te kunnen ervaren?

Dat zou dan één van mijn favorieten zijn: Cinema Paradiso (1988) of Mulholland Drive (2001). Interstellar in Imax is een outsider. Ik vind het stiekem ook nog steeds jammer dat mijn bezoek aan EYE voor 2001: A Space Odyssey (70mm!) niet de eerste keer markeerde dat ik de film zag.

• Het toeval wil dat er naast Lacuna Inc, nog een nieuw bedrijf is gestart. Rekall van Total Recall. Welk karakter in welke film zou je willen zijn om zijn/haar ervaringen mee te maken?

Hier moest ik even voor zoeken, want ik had m’n antwoord niet direct paraat. Maar ik zou omwille van de prachtig gemaakte wereld, het meeslepende verhaal en de schitterende landschappen sowieso in The Lord of the Rings mee willen spelen. Gandalf, Aragorn, Legolas?

5 gedachten over “Blogathon: fijne filmproducten”

Geef een reactie