Recensie: Drive (2011) [Misdaad, drama]

drive-1

Cinematografisch en sferisch levert Nicholas Winding Refn echt een weergaloze prestatie met Drive. Prachtige beelden van (nachtelijk) L.A. worden vergezeld door een passende soundtrack en een sterke score van Cliff Martinez (Refn’s vaste componist).

Dat Drive audiovisueel zo volmaakt oogt (en misschien zelfs wel is), maakt dat ik Refn de simpliciteit van het plot vergeef. Immers, op narratief vlak heeft de film niet heel veel om het lijf (los van de dualiteit van Gosling’s character), al verdient juist op die momenten een goede uitwerking complimenten.

Normaliter was ik misschien minder te spreken geweest over de klein gespeelde, bijna angstaanjagend bedaarde rol van Ryan Gosling. Maar hier klopt het; in een oase van muzikale pracht en visueel spektakel is de rust van Gosling’s personage precies op zijn plaats. Ook de non-verbale communicatie met Carey Mulligan doet net genoeg; ook wel eens fijn om zo’n relatie op een weinig expressieve wijze te zien opbloeien.

drive-2

Al met al durf ik dit toch wel een klein meesterwerk te noemen van de Deense Refn. Zijn filmstijl heeft iets betoverends, en de man verheft het tot een kunst beeld en geluid naadloos in elkaar over te laten lopen. Drive is een genot voor het oog (en het oor).

Filminformatie: Drive (2011)/100 min./Misdaad, Drama/cast: Ryan Gosling, Carey Mulligan, Bryan Cranston e.a./Regie: Nicolas Winding Refn/Muziek: Cliff Martinez
Beoordeling: 9/10

Een toegift hieronder met deze fraaie fan video van Drive, onder de tonen van een op de soundtrack opgenomen song (College ft. Electric Youth- A Real Hero)

 

Samenvatting
Datum
Filmnaam
Drive (2011)
Beoordeling
51star1star1star1star1star

6 gedachten over “Recensie: Drive (2011) [Misdaad, drama]”

        1. Ik snap je:) dan kijk ik er gewoon net iets anders naar. Voor mij Is narratief ook zeer belangrijk, maar hoe belangrijk Is afhankelijk van de mate waarin in de film het verhaal centraal staat. Een film met een slecht of beperkt verhaal kan op mijn goedkeuring niet rekenen, tenzij bepaalde andere aspecten daar tegenop wegen. Bij deze film geldt voor mij bijna dat de vorm de inhoud ís. Maw, het verhaal Is hier minder belangrijk ten faveure van sfeer, cinematografie etc. Uiteraard is het nog steeds wel een kleinpuntje, want je ziet natuurlijk altijd graag een intrigerend narratief.

Geef een reactie