Recensie: Testament of Youth (2014)

Testament_of_Youth_(film)_POSTER

Testament of Youth verhaalt over schrijfster en pacifiste Vera Brittain (Alicia Vikander). Door haar ogen beschouwen we de Eerste Wereldoorlog, waarin zij te maken krijgt met het verlies van dierbaren, en haar studie aan Oxford een halt toebrengt om aan het front als verpleegster te kunnen fungeren. Haar belangrijkste tegenspeler, Game of Thrones-coryfee Kit Harington, tekent voor de rol van heldhaftige soldaat annex geliefde.

<spoiler alert> Het is te danken aan een geweldige acteerprestatie van Alicia Vikander dat deze film echt de moeite waard is geworden. Testament of Youth focaliseert namelijk volledig vanuit Brittain’s oogpunt, en een matige hoofdrolspeelster was dit vrij eenvoudige narratief vermoedelijk fataal geworden.

Nu weet dit romantische drama de volle twee uur te boeien; we zien hoe Brittain omgaat met verliezen, en krijgen iets mee van de gruwelen die in de vele veldhospitalen aan de orde van de dag waren. Dat het romantische plot ondanks de historische context de boventoon voert, mag geen grote verrassing heten. Het doet Testament of Youth gelukkig niets aan waarde af.

Het loopt richting het einde van de film als het enige grote minpunt zich aandient. Een bemiddelende speech van Vikander, ongetwijfeld in de film verweven om een memorabel, enigszins episch slot te genereren, overtuigt niet als een teken van haar transformatie tot pacifiste (in de aftiteling die volgt wordt vermeld dat Vera Brittain nadien één van de belangrijkste pacifistes van de twintigste eeuw is geworden). In Testament of Youth zien we van deze ontwikkeling namelijk weinig terug, behalve in de betreffende slotspeech, die het einde van de film van de nodige glans had moeten voorzien.

Concluderend: Een boeiend historisch drama, met name de moeite waard vanwege het acteerwerk van Alicia Vikander en het interessante perspectief op de Eerste Wereldoorlog.

Beoordeling: 7/10

De Trailer: