Site pictogram Tim Bouwhuis

Recensie: Inferno (2016) [Thriller, mystery]

inferno

Het scheelt enorm als je hier met zeer lage verwachtingen naartoe gaat. De eerste twee verfilmingen van Ron Howard’s hand zinden mij al niet, en ik had genoeg reden om te verwachten dat Inferno daarin een herhalingsoefening zou worden. Dat bleek te kloppen, maar tóch heb ik me vermaakt.


Want krijg het maar eens gedaan, de hot spots van Florence afsluiten voor publiek, en dan ook nog eens in Venetië en Istanbul filmen. Het levert wat betreft de locaties in ieder geval een schitterende film op (en een bezoek aan dat museum in Florence staat op de bucket list), en gelukkig heeft Inferno ook nog een aardig verteltempo, waardoor het allemaal niet gaat vervelen.

Maar inhoudelijk heeft Ron Howard er echt een rommeltje van gemaakt. Alle achtergronden die het boek van Brown zo goed maakten zijn opgeofferd, het einde (ik hoor mensen klagen, maar dat viel toch te verwachten?) is Hollywoodproof gemaakt en het gebruikte script had nooit goedgekeurd mogen worden. Slechte dialogen en ongeloofwaardig gebrachte wendingen.

Het acteerwerk had ook beter gemoeten. Tom Hanks kan zoveel beter, Felicity Jones degradeert zichzelf na een fenomenale rol in the Theory of Everything en Ben Foster komt veel minder intellectueel over dan in het boek. Geldt al helemaal voor de Provoost (Irrfan Khan), die poging tot humor paste toch in het geheel niet bij zijn personage?

Gelukkig hebben we Hans Zimmer nog, die weliswaar een reproductie levert van zijn eerste twee Langdon-scores, maar me daarmee nog wel steeds kippenvel bezorgt. Zijn muziek is een dragende factor onder deze vermakelijke, maar inhoudelijk zwakke film.

Ik was mild donderdagavond, en zeker gezien de genietbaarheid kom ik nu toch nog wel op een kleine voldoende uit.

Beoordeling: 6/10
Filminformatie: Inferno (2016)/121 min./Genre: Actie, thriller, mystery/Regie: Ron Howard/Cast: Tom Hanks, Felicity Jones, Ben Foster e.a./Verfilming van het gelijknamige boek van Dan Brown.

Inferno draait nu in de bioscoop

Als afsluiter het hoogtepunt van Zimmer’s score, getiteld ‘Life must have its mysteries‘:

Mobiele versie afsluiten