Wie is een grotere lafaard dan de soldaat die vlucht van het slagveld? De enige mannelijke partij in The Beguiled kan al van meet af aan geen heldenrol vervullen. Ontdaan van zijn lichaamskracht en loopvermogen wacht korporaal McBurney (Colin Farrell) in de bossen van Virginia op zijn filmische lot. Tegen de achtergrond van de Amerikaanse Burgeroorlog schildert Sofia Coppola (Lost in Translation) een ontwapenend sfeerstuk.
Voor de gewonde wolf (dan nog in schaapskleren) is er vroege verlossing: de jonge Amy (Oona Laurence) treft hem aan nabij het meisjesinternaat waar ze haar opvoeding geniet. De aankomst bij het klassieke landhuis behoort, samen met het eerste en het laatste shot, tot de visuele hoogtepunten van de film. Coppola zet haar geliefde cinematografische handelsmerk (zonlicht dat een bomenrij doorklieft) al vroeg in, de serene rust die de omgeving uitstraalt contrasteert met de verschrikkingen verderop. Die mag de kijker zich overigens zelf inbeelden, want de oorlog trekt in The Beguiled letterlijk aan het geïsoleerde bastion voorbij. Ook daar is het Coppola wellicht weer om contrast te doen. De bewoners van het internaat dragen bij McBurneys aankomst niet voor niets witte jurken. De kleur van onschuld en maagdelijkheid sluit aan bij de puriteinse opvoeding die de mater familias (Nicole Kidman) haar jonge beschermelingen meegeeft.
Mijn volledige recensie van Sofia Coppola’s laatste film vind je hier:
http://www.filmvandaag.nl/recensies/601-the-beguiled
Tip: kijk de trailer een keertje niet, die geeft enorm veel weg (zoals helaas steeds vaker…)
Beoordeling: [usr 3.5]
Filminformatie: The Beguiled (2017)/91 min./Genre: Drama/Regie: Sofia Coppola/Cast: Nicole Kidman, Colin Farrell, Kirsten Dunst e.a.
The Beguiled draait vanaf morgen (7-9) in de Nederlandse bioscopen