Recensie: The North [Bart Schrijver, 2025]

Stills via The Tuesday Studio

Hoeveel bagage kun je meedragen op een wandeltocht van 600 kilometer? In het meanderende drama The North besluiten twee vrienden een maand lang door de Schotse Hooglanden te trekken, belast met twee goedgevulde backpacks en talrijke herinneringen aan vroeger. Naarmate de kilometers beginnen te tellen, blijkt de emotionele bagage van de wandelaars zwaarder te wegen dan hun zorgvuldig ingepakte kampeergerei.

In een maatschappij die constant doordendert, kan een hike door de ongerepte natuur zomaar aanvoelen als de ultieme ontsnapping. Op een uitgestippeld pad kun je je richten op de dingen die je in het dagelijks leven zo snel uit het oog verliest. Even geen vergaderingen, memo’s of zeurende collega’s. Even geen bereikstreepjes op je helderlichte telefoonscherm.

In The North (verwijzend naar het reisdoel, een kaap in het puntje van Schotland) zijn de hardwerkende Chris (Bart Harder) en zijn betrokken vriend Lluis (Carles Pulido) er met vereende krachten in geslaagd hun agenda’s schoon te vegen. Het natuurschoon lonkt, en bovenal hebben ze weer eens tijd en aandacht voor elkaar. Toch weet vooral Chris niet alle prikkels van zich af te schudden. Tijdens een ingelast rustmoment rinkelt zijn telefoon en wordt hij lastiggevallen door een niet al te zelfstandige collega. Of hij niet toch even naar een aantal relevante getallen wil kijken – anders wordt het volgende maand gegarandeerd overwerken.

Net als in Kelly Reichardts Old Joy (2006) verlopen de gesprekken tussen de boezemvrienden een stuk moeizamer dan de twee ongetwijfeld voor ogen hadden. Het is verleidelijk om vroeg vast te stellen dat de wandelaars gewoonweg uit elkaar zijn gegroeid, maar in The North is er meer aan de hand. Regisseur-scenarist Bart Schrijver (Human Nature) laat zijn acteurs niet wegkomen met goedkope dialogen; hun persoonlijke ontboezemingen zijn strak getimed, en lichaamstaal is cruciaal.

Het samenspel tussen Harder en Pulido overtuigt niet op elk moment, maar dat neemt niet weg dat de film in het laatste halfuur overtuigend tot een kern komt. Een aantal toevallige ontmoetingen met andere reizigers houden vooral Chris een spiegel voor, zonder dat het script daarbij drammerig of belerend aandoet. Schrijver weet sentiment en bescheidenheid knap te doseren, en gunt een glansrol aan het kaartspelletje UNO. Na dik twee uren in de voetsporen van Chris en Lluis kun je je zomaar eens aangespoord voelen je eigen wandelschoenen aan te trekken.

Goede wandelfilms zijn gelukkig niet op een hand te tellen, maar zeker dichtbij huis (The North is grotendeels Engelstalig, maar van Nederlandse makelij) moet je je best doen om op de proppen te komen met fijne voorbeelden. Wie dit onafhankelijk geproduceerde drama waardeert, mag zeker eens op zoek naar Digna Sinkes Boven de Bergen (1992). Minder evenwichtig, maar minstens zo prikkelend: If The Sun Explodes (2016).

The North is vanaf 31 mei te streamen via de website van The Tuesday Studio.

The North (2025). Regie: Bart Schrijver. Met Bart Harder, Carles Pulido e.a. 211 min. Drama.

Geef een reactie