Recensie: Wij (Rene Eller, 2018)

De brave burgermaatschappij predikt een moraal van orde en regelmaat, van vaste patronen en plichtsvervulling. De brave burgers, dat zijn Zij. Wij zijn anders – en Wij begint als een groep rebellerende jongeren aan het begin van de zomer de natuur intrekt. Tijdens hun odyssee van de vrijheid worden morele grenzen verkend, opgerekt, volledig verworpen.

Rene Eller neemt alle risico’s met zijn bewerking van Wij, de controversiële coming-of-age-roman van schrijversduo Elvis Peeters (2009). Nederlandse cinema is nooit preuts geweest (neem Turks fruit als misschien wel het spraakmakendste voorbeeld), maar de belevingswereld van een groep jongeren brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Hoeveel toon je in een film over thema’s als porno en prostitutie? Eller kiest ervoor de expliciete beelden niet te schuwen, en waarborgt daarmee indirect de geloofwaardigheid van zijn ‘personages’. Dit zijn jongeren, meer nog dan acteurs, die zonder filter leven. De camera maakt dat idee zichtbaar, en weegt daarmee op een goede manier de balans tussen exploitatie en functionaliteit.

Verder lezen

(3,5 / 5)
Wij (Rene Eller, 2018). 100 min. Drama. Met Thierry Wybauw, Filip Hellemans, Aime Claeys e.a.

Wij draait nu in de Nederlandse zalen

Samenvatting
Datum
Filmnaam
Wij (2018)
Beoordeling
31star1star1stargraygray

3 gedachten over “Recensie: Wij (Rene Eller, 2018)”

    1. Van wat ik van Zomer heb meegekregen, gaat deze wel een flink stuk verder/is ‘ie veel explicieter;)

      Maar wel leuk dat je die titel noemt, want die zoek ik al een tijdje – hoe heb je die gezien?

Geef een reactie