Terugblik Oscars 2017: and the winner is…

Vannacht was het zover: in het Dolby theatre te Los Angeles werden voor de 89e keer de Oscars uitgereikt. Wakker worden én wakker blijven was verrassend makkelijk. Ik zag een vermakelijke, maar wel wat brave en matte uitzending, die op het einde ineens in chaos ontaarde…

Dit is wat er gebeurde: het respectabele duo Warren Beauty en Faye Dunaway (vijftig jaar geleden Bonnie and Clyde) was aangewezen om de Oscar voor Beste Film uit te reiken. Beauty nam het kaartje met de winnaar in de hand, maar twijfelde wel heel erg om gewoon op te lezen wat er stond. Hij gaf het kaartje daarop (hoe dom kun je zijn) aan partner Faye, die niét twijfelde en La La Land afkondigde als winnaar. Chazelle (regie), Hurwitz (muziek) en consorten betraden het podium, de consorten begonnen met hun bedankspeech.

Het duurde minimaal een minuut voor iemand riep dat er een vergissing in het spel was, wat direct werd bevestigd door host Jimmy Kimmel. Autsj. Wat bleek nu: in de coulissen had de beste Warren het kaartje van Beste Actrice (Emma Stone, de film moge duidelijk zijn) in handen gekregen. Warren zag Emma Stone staan (met La La Land in kleine letters eronder), en was niet zo scherp van geest dat zijn alarmbellen doorsloegen.

Nu goed, Moonlight won dus de Oscar. Regisseur Barry Jenkins stamelde nog wat woorden, Chazelle zag ik al niet meer, en toen was de uitzending alweer afgelopen. Ohja, Kimmel stamelde nog wat onbeholpen dat hij de uitzending had verpest, maar dat het ‘uiteindelijk toch om de mooie films ging’. Is dit ooit eerder gebeurd? Het was mijn eerste gedachte, en nog steeds vind ik het bizar dat zoiets bij ’s werelds grootste filmprijzen kan gebeuren.

Uiteraard was dit wel het laatste wapenfeit, en gebeurde er voor die fatale fout ook veel dat het vermelden wel waard is. Ik besloot mijn belangrijkste en leukste observaties op een rijtje te zetten. Leuk voor wie de uitreiking zag, in de verte wellicht ook nog wel informatief voor wie haar niet zag:

  • Afgelopen week voorspelde ik voor alle categorieën de winnaars. Deze post is hier terug te lezen: https://timbouwhuis.nl/oscars-2017-denk-er-winnen-en-hoop-er-winnen/
  • Ik voorspelde de volgende categorieën goedBeste Film (Moonlight), Beste Regisseur (Damien Chazelle), Beste Acteur (Casey Affleck), Beste Actrice (Emma Stone), Beste Score (Justin Hurwitz, La La Land), Beste Originele Scenario (Kenneth Lonergan, Manchester by the Sea), Beste muzieknummer (City of StarsLa La Land), Beste Montage (Hacksaw Ridge), Beste acteur in een Mannelijke Bijrol (Mahershala Ali), Beste Actrice in een Vrouwelijke Bijrol (Viola Davis), Beste Cinematografie (La La Land), Beste Visuele Effecten (The Jungle Book), Beste Korte Animatie (Piper)

  • Daarmee voorspelde ik 13 van de 24 categorieën goed. Best aardig, toch? Meer dan de helft. Wel valt op dat ik vooral de ‘grote categorieën’ goed had, en mis zat in de kleinere. Bij de volgende 11 winnaars zat ik ernaast:
  • Beste Aangepaste Scenario (Moonlight ipv Fences), Beste Documentaire (OJ: Made in America ipv 13th), Beste Animatie (Zootopia ipv Kubo and the Two Strings), Beste Korte Documentaire (The White Helmets ipv Joe’s Violin), Beste Kostuumontwerp (Fantastic Beasts and Where to Find Them ipv Jackie), Beste Geluidsmontage (La La Land ipv Hacksaw Ridge), Beste Geluidsmixage (Hacksaw Ridge ipv La La Land), Beste productie-ontwerp (La La Land ipv Fantastic Beasts and Where To Find Them), Beste Buitenlandse Film (The Salesman ipv Toni Erdmann), Beste korte live-action film (Sing ipv Silent Nights), Beste make-up (Suicide Squad ipv Star Trek: Beyond)
  • Een overzicht van de winnaars zoals hierboven benoemd is (ook) hier terug te vinden: http://www.telegraph.co.uk/films/2017/02/26/oscars-2017-winners-list-full-plus-academy-awards-talking-points/. Ook zijn hier de belangrijkste momenten en foto’s van de uitreiking terug te vinden.
  • Meest terechte winnaar: Casey Affleck voor Manchester by the Sea. Ergens vreesde ik dat oudgediende Denzel Washington het beeldje misschien nog voor Ben’s younger brother zou wegkapen. Gelukkig gebeurde dat niet, en werd Afflecks masterclass opgekropte emoties tonen erkend.
  • Meest onterechte winnaar: The Salesman voelde wel heel politiek correct aan, vanwege het statement van de Iraanse regisseur niet aanwezig te willen zijn door het inreisverbod. Nu goed, ik heb die film niet gezien, en Toni Erdmann zal wel te provocatief en te alternatief zijn geweest voor de Academy. Benieuwd wat ze met de Jack Nicholson-remake gaan doen… Verder voelde het wat vreemd dat een van de meest geflopte blockbusters van afgelopen jaar (Suicide Squad) hier een beeldje kan komen halen. Ik heb op de make-up alleen ook niet veel aan te merken.
  • Meest verwachte winnaar: ik denk de twee bijrollen, Mahershela Ali en Viola Davis dus. Maar beste score (La La Land) kon ook niet missen.

  • Meest onverwachte winnaar: een kleinigheidje: ik had geluidsmix en montage precies andersom verwacht. Ik had Hacksaw Ridge voor montage (werd mixage), en La La Land voor mixage (werd helemaal niets, fijne en terechte winnaar is hier Arrival).
  • Matt Damon werd met de grond gelijk gemaakt door host Jimmy Kimmel. Daar was ook wel aanleiding toe: Damon liet de hoofdrol in Lonergans Manchester by the Sea aan Casey Affleck (die dus won), en speelde in plaats daarvan in geflopte paardenstaartfilm The Great Wall (verlies 80 miljoen). Een poging van Kimmel Damon ook nog belachelijk te maken om zijn rol in We Bought a Zoo voelde wat onpasselijk en onnodig aan.
  • Revanche kwam er ook: Damon liet Kimmel struikelen. Op en top ingestudeerd natuurlijk:)

  • Meest tenenkrommende moment van de avond: toeristen die denken dat ze een tentoonstelling gaan bezoeken, en in plaats daarvan naar de Oscar-uitreiking worden geregisseerd. Tegenover Emma Stone en Nicole Kidman staan, en dan alleen maar kunnen denken aan het vastleggen van beelden op je mobiel. Zucht. Enjoy the moment, in vredesnaam.
  • Ik heb nog nooit iemand zo gedesinteresseerd zien kijken als Michael Shannon (Nocturnal Animals) tijdens Justin Timberlakes show-opener Can’t Stop the Feeling

  • Sting kan nog zingen
  • Het meisje dat de leadsong van Vaiana inzong trad op, en deed dat met verve. Zuiver, zelfverzekerd en zonder podiumvrees. Leuk liedje ook (filmpje is niet zo best wat de kwaliteit betreft, maar ik kon niets beters vinden).

  • Snoep, koekjes en donuts kwamen verschillende keren vanaf het plafond naar beneden. Super BowlExodus, iemand?
  • Emma Stone zag er prachtig uit en won uiteindelijk toch verdiend wat mij betreft. Ik heb Jackie nog steeds niet gezien, maar Natalie Portman was niet eens aanwezig.
  • Jimmy Kimmel was een wat matte en brave host. Maatschappijkritiek was gematigd (ik had nog meer contra-Trump verwacht), ook in de verschillende speeches. Aardig, het benadrukken van diversiteit, maar je kunt je best scherper uitspreken tegen de huidige stand van zaken als je op zo’n podium staat. Uiteindelijk werden er vooral veel mensen bedankt.
  • Ik had natuurlijk kunnen weten dat er altijd een Disney-animatie wint (Zootopia).
  • Prachtig ingetogen optreden van Sara Bareilles tijdens het vaste ‘In Memoriam’-onderdeel van de show.
  • Amy Adams zag er prachtig uit (kwam een van de beeldjes uitreiken), en ik snap eigenlijk nog steeds niet waarom ze niet genomineerd is voor haar hoofdrol in Arrival.
  • Mel Gibson kwam er goed vanaf en lijkt weer in ere te zijn hersteld door Hollywood.
  • Makkelijk gebruik van Trumps ‘overrated’-opmerking over Meryl Streep. Wat mij betreft was Streep trouwens niet genomineerd ditmaal (Adams!).

Dat was het wel zo’n beetje! Wie heeft de uitreiking ook (terug)gekeken? Wat viel op? Welke winnaars waren te verwachten, welke waren (on)terecht?

2 gedachten over “Terugblik Oscars 2017: and the winner is…”

  1. Streep’s bijdrage (Florence Foster Jenkins) was een draak van een film. Naast het feit dat er constant vals gezongen werd (Ja, ik snap dat het bij het personage en bij de echte FFJ past) was oortergend pijnlijk.

Geef een reactie