Recensie: Bruce Lee and the Outlaw [Joost Vandebrug, 2018]

Via 2DOC

Een dag of twee terug werd Bruce Lee and the Outlaw beschikbaar gesteld op streamingplatform MUBI. In de film staat een Roemeense straatjongen centraal, die jarenlang in het tunnelcomplex van hoofdstad Boekarest leefde. Extra interessant is in dit geval dat Bruce Lee and the Outlaw gemaakt werd door de Nederlandse filmmaker en fotograaf Joost Vandebrug, die in een periode van ongeveer zes jaar het vertrouwen van de jongen en zijn metgezellen wist te winnen en behouden.

Klik hier om mijn recensie [Cine.nl] van de film te lezen.

Klik hier voor mijn recensie (uit september 2017) van het Nederlandse drama In Blue van de (eveneens) Nederlandse regisseur Jaap van Heusden, dat zich ten dele afspeelt in dezelfde setting en ook over een straatjongen uit Boekarest gaat. Ook die straatjongen heet Nicu.

”De ‘outlaw’ uit de titel is een goedaardige jongen met een schrijnend verleden. De springende camera-impressies van Vandebrug vangen een persoonlijk verhaal dat laveert tussen de hoop van een eerlijke lach en de pijnlijke realiteit van verwaarlozing en verdovende middelen. Voor Nicu en de meeste andere straatjongeren gaat Aurolac, een verfverdunner die de honger stilt, vooraf aan een drugsbestaan. Ook Bruce Lee kan daar geen verandering in brengen.”
– over Bruce Lee and the Outlaw

”Nicu (Bogdan Iancu) is een straatschoffie, en kent enkel de wetten die het bijbehorende leven met zich meebrengt. In Lin ziet hij een kans. Een kans te ontsnappen uit het mensonterende tunnelnetwerk dat hij ‘thuis’ moet noemen. Om hem heen sterven leeftijdsgenoten aan een drug die gebruikers maximale tol laat betalen. Liefde is Nicu vreemd, seks niet. Maar juist dat laatste voelt zo onnatuurlijk, ongewoon, uitgesloten.”
– over In Blue

Bruce Lee and the Outlaw (2018). Regie: Joost Vandebrug. 85 min.

Geef een reactie