Recensie: Caini (Dogs) (2016) [Misdaad, Thriller]

filmposter Caini

‘Je vader mag dan dood zijn, zijn jongens lopen nog steeds rond’. Het is tekenend dat de mededeling hier komt van een lokale politieagent, bij uitstek degene die de situatie in de hand zou moeten hebben. Niet in Caini. Regisseur Bogdan Mirica schetst een beeld van het rauwe, ongepolijste Roemeense platteland, waar het recht van de sterkste te allen tijde leidend is.

De protagonist van dienst (Dragos Bucur) wordt deel van deze wereld wanneer zijn vader hem voor zijn dood 550 hectare grond nalaat. Roman betrekt de lokale nederzetting, waarna een traag, constant sluimerend steekspel aanvangt. De wetteloze onderdanen van Romans vader (een lokale crime lord) willen voorkomen dat Roman het aan de Donau grenzende braakland verkoopt. Motieven blijven hier doorgaans buiten beeld; het gaat Mirica duidelijk om sfeer, de overdracht van dreiging in een misleidend ordelijk landschap.

De debuterende full feature-regisseur slaagt helaas maar gedeeltelijk in die opzet. Na een sterk opgebouwde eerste akte vervalt Caini net iets te veel in het soort scènes dat we al kennen van zichtbare inspiratiebronnen als No Country for Old Men en Hell or High Water. Had Mirica daar echt indruk mee willen maken, dan had er iets meer zorg aan het rammelende scenario besteed mogen worden. Bepalende metaforen met betrekking tot anarchie, corruptie en wetteloosheid zijn misschien iets te opzichtig, alhoewel ze, met name in de laatste akte, sterk ingezet worden om het verhaal een vrij specifieke moraal mee te geven.

Wat Caini verliest op narratief gebied, wint deze onconventionele versie van Hell or High Water op beeldspraak, setting/sfeer en cinematografie. Roemeense crime met een rauw randje.

Filminformatie: Caini (2016)/104 min./Genre: misdaad, thriller/Regie: Bogdan Mirica/Cast: Dragos Bucur, Gheorge Visu, Vlad Ivanov

Caini draait vanaf vandaag in de Nederlandse bioscopen