Recensie: Earth: One Amazing Day (2017) [Documentaire]

Van het ochtendgloren tot de bloedrode zonsondergang – One Amazing Day toont één etmaal uit de natuurlijke cyclus van leven en dood, van eten of gegeten worden. Deze prachtige natuurdocumentaire is het vervolg op het veelgeprezen Earth (2007), een film die de standaard werd voor tal van naderhand gemaakte BBC-reeksen.

Waar Earth gestructureerd werd aan de hand van een geografische beweging (Noordpool->Antartica), is in One Amazing Day de chronologie leidend. Het belangrijkste gevolg van die keuze is dat de locaties in deze sequel sterk variëren. De Afrikaanse steppe wordt zonder veel omhaal omgeruild voor de zinderende kou van het zuidelijk halfrond. Een échte opbouw mag daardoor gevoelsmatig soms wat ontbreken, we krijgen wel een diverse en steeds verrassende kijk op de bewoners van het dierenrijk. Sommige keuzes liggen misschien voor de hand (de leeuw, de pinguïn), maar regisseurs Richard Dale en Lixin Fan weten ook de kleinste organismen een prachtige plaats te geven in de vertelling. Zo zien we in One Amazing Day hoe een bij uit evenwicht raakt door een regendruppel en hoe dwergmuizen tussen het koren schuilen voor roofzuchtige kerkuilen.

Visueel is deze documentaire werkelijk verbluffend. Vandaag de dag zijn we soms zo gewend aan de algemene kwaliteit van beeld dat alleen de echte uitschieters ons nog verrassen. Deze ode aan de schoonheid van onze planeet oogt zo verfijnd dat de inhoudelijk vlakke en routineuze aanpak snel vergeven is. Ja, de inmiddels jammerlijk uitgekauwde cliché (‘’we moeten voor onze planeet zorgen als we van al dat mooie willen blijven genieten’’) passeert de revue, maar dan in een oogwenk, en bovendien ontdaan van verdere politieke statements.

One Amazing Day eindigt op een onverwachte plaats: in de stad, onder de bescherming van de nachtelijke schaduwen. Een groep wasberen struint stelstelmatig vuilpunten af, zoekende naar dat beetje voeding dat hun voortbestaan garandeert. Als mensen mogen we het contact met de natuur dan een beetje zijn verloren, het leven daar gaat gewoon door – zelfs, als we niet goed kijken, recht onder onze neus.

Beoordeling: [usr 4]
Filminformatie: Earth: One Amazing Day (2017)/95 min./Documentaire/Regie: Richard Dale, Lixin Fan, Peter Webber/Met de stemmen van Thom Hoffman (NL) en Robert Redford (EN)

Earth: One Amazing Day draait vanaf do 18-1.