“Het klinkt alsof u alleen degenen neemt die er het slechtst aan toe zijn”, zegt een jong tienermeisje in de openingsscène van Les Pires. Haar stroeve auditiegesprek zet direct de toon voor deze opzichtige metafilm, waarin kansarme kinderen uit het Noord-Franse Boulogne-sur-Mer benaderd worden voor de productie van een sociaal-realistisch drama. Het uitgangspunt is nobel: de regisseurs willen met het nagespeelde filmproces een aantal relevante valkuilen van hun eigen beroep aanstippen. Helaas werken ze de conflictsituaties op de set zo onsubtiel uit dat de boodschap geforceerd en belerend overkomt.
Lees hier mijn volledige recensie van deze film, die vandaag het nieuwe programma van Previously Unreleased (EYE) opent. Mijn vooruitblik op de verschillende titels die de komende maanden te zien zijn lees je hier.
Les Pires (The Worst Ones). Regie: Lise Akoka en Romane Gueret. Drama. 99 min. Met Mallory Wanecque, Timéo Mahaut, Johan Heldenbergh e.a.
Deze film draait vanaf vandaag (29-6) in de Nederlandse zalen
Een gedachte over “Recensie: Les Pires [Lise Akoka, Romane Gueret, 2022]”