Het bleef niet bij rampjaar 2020, 2021 was wéér een gek, vaak treurig en rommelig (film)jaar.
In de terugblik die ik schreef voor Indebioscoop bespreek ik de omstandigheden waaronder we in 2021 naar films keken. Klik hier om te lezen over de draaideurpolitiek die de cultuurbranche ten deel viel en de bijzondere ‘pole position’ voor streamingdiensten, die als enige relatief ongeschonden uit de crisis komen en ontegenzeggelijk zelfs kunnen profiteren.
Nu we eens temeer in een lockdown zitten, is de vraag of het bij het samenstellen van een jaarlijstje nog wel zin heeft om in de basis uit te gaan van de Nederlandse releaselijst (bioscoopreleases), zoals ik (en met mij vele anderen) dat voordien altijd deed. Door de Corona-omstandigheden gaan films (alles tussen losse releases en volledige festivals) online, en wordt er ook steeds vaker gekozen voor hybride oplossingen. Een goed voorbeeld is de nieuwe Matrix-film, die een maand lang wordt gestreamd op de relatief nieuwe marktspeler HBO Max maar ook ‘gewoon’ op het grote doek te zien is (nouja, niet in Nederland). Dan is er natuurlijk ook nog het noodgedwongen uitstelgedrag bij distributeurs, die door de beperkingen voor bioscopen en filmtheaters herhaaldelijk titels vooruitschuiven.
Om genoemde redenen heb ik ervoor gekozen om (ook) dwars noteringen bij te schrijven van titels die in 2022 hopen op een bioscooprelease. Het gaat hierbij vrijwel altijd om films die in 2021 al te zien waren in het festivalcircuit. Mijn criterium is dus dat titels in 2021 voor het eerst [voor mij] beschikbaar kwamen voor een kijkbeurt, thuis of in de bioscoop.
Het doet me goed dat ik al in een klein handjevol jaarlijstjes Identifying Features (Fernanda Valadez, 2020) zag passeren. Toen ik die film in mijn jaarlijst van 2020 opnam, wist ik nog niet dat hij in 2021 deel zou uitmaken van het Previously Unreleased-programma (EYE). Ook in die bewuste jaarlijst: The Killing of Two Lovers (Robert Machoian, 2020), in 2021 ineens exclusief op PICL.
Hier zijn dan mijn 25 favorieten van 2021:
25. Luzzu (Alex Camilleri, 2021)
24. Looking for Venera (Norika Sefa, 2021)
23. Spencer (Pablo Larraín, 2021)
22. Faya Dayi (Jessica Beshir, 2021)
21. The Monopoly of Violence (David Dufresne, 2020)
20. Sole (Carlo Sirone, 2019)
19. El Gran Movimiento (Kiro Russo, 2021)
18. Davos (Daniel Hoesl & Juliane Niemann, 2020)
17. Berg (Joke Olthaar, 2021)
16. Gamak Ghar (Achal Mishra, 2019)
15. In the Heights (Jon M. Chu, 2021)
14. State Funeral (Sergey Loznitsa, 2019)
13. I’m so Sorry (Zhao Liang, 2021)
12. De Oost (Jim Taihuttu, 2020)
11. Druk (Thomas Vinterberg, 2020)
10. Natural Light (Dénes Nay, 2021)
9. Wendy (Benh Zeitlin, 2020)
8. Memoria (Apichatpong Weerasethakul, 2021)
7. Users (Natalia Almada, 2021)
6. Vortex (Gaspar Noé, 2021)
5. Herr Bachmann und Seine Klasse (Maria Speth, 2021)
4. Beginning (Dea Kulumbegashvili, 2020)
3. Ma Nuit (Antoinette Boulat, 2021)
2. The Edge of Daybreak (Taiki Sakpisit, 2021)
1. A Chiara (Jonas Carpignano, 2021)
Klik hier om deze jaarlijst te checken op letterboxd (en klik hier voor de volledige lijst met hoogtepunten).
Zie de tag ‘jaarlijst’ voor jaarlijstjes van eerdere jaren.
Slechts 8 van de 25 heb ik ook gezien. 2022 gaat dus een inhaaljaar worden in de hoop dat de titels uit jouw lijstje alsnog in de bioscoop gaan belanden. Dan moet het natuurlijk niet het derde rampjaar op rij worden.
Dat geldt in principe zeker voor een aantal titels, waaronder mijn nr. 1. Maar op IFFR-oogst hoefde je ook in een wereld zonder Corona niet te blijven wachten (knipoog)
Ik zag er tien van jouw lijst. Van de overige 15 zijn er ook wel een paar op IFFR te bewonderen, gelukkig. Kijk vooral uit naar de nieuwste van Noé.
Dat kun je rond de definitieve bekendmaking van het volledige programma het beste nog even nader bekijken, want volgens mij is half Limelight op de schop gegaan na het nieuws dat de editie volledig online plaatsvindt.
I know. Vrijdag weten we meer. We gaan het meemaken.