Preview: Oscars 2018

Afbeeldingsresultaat voor oscars 2018

Net als vorig jaar maak ik vlak voor de Oscaruitreikingen een balans op. Natuurlijk voorspel ik alle winnaars, maar ik waag me ook aan een korte beschouwing van de opvallendste nominaties. En welke namen ontbreken dit jaar eigenlijk?

Als het aan mij had gelegen stond You Were Never Really Here (Lynn Ramsay, 2017) minstens op stapel voor beste film, regisseur, montage en acteur (Joaquin Phoenix). Helaas werd Ramsays sferische koortsdroom in de VS buiten het Oscarseizoen uitgebracht, waardoor de film in één keer kansloos werd voor de grote prijzen. Het ligt voor de hand te stellen dat YWNRH uiteindelijk toch wel te alternatief of te punk was geweest voor de leden van de Academy, maargoed, dat had nog wel mooi moeten blijken.

Jaarlijks worden de films die kans maken op best picture rond dezelfde periode uitgebracht. Er zijn altijd uitzonderingen (dit jaar bijvoorbeeld Dunkirk), maar doorgaans gaat de regel op dat de regisseurs die op een nominatie mikken elkaars releases aan het eind van het jaar kort opvolgen. Voor Nederland heeft dit als grootste gevolg dat we in de eerste drie, vier maanden van het nieuwe jaar standaard de Amerikaanse Oscargolf te verwerken krijgen. In 2018 spreken we dan over films als Three Billboards (januari), The Shape of Water (februari) en laatkomertje Lady Bird (april).

Met wat geluk zie je deze titels al op één van de grotere filmfestivals. In oktober keek ik in Gent naar Three Billboards, in Rotterdam begeleidde een live-orkest in mijn bijzijn Phantom Thread.  Die laatste film is trouwens mijn grootste aanrader binnen deze stroom van Oscar-genomineerden, al zit foreign language-kanshebber The Insult daar dicht op.

Afbeeldingsresultaat voor shape water

13 nominaties en een stroom aan verwensingen; meerdere partijen beschuldigden Guillermo del Toro van plagiaat, maar dat zal de Mexicaanse regisseur verder een worst wezen. Zonder enige twijfel voorspel ik beeldjes voor beste production design en original score (Alexandre Desplat), maar m’n onderbuikgevoel zegt dat juist Three Billboards (eerder ook de Golden Globe) er wel eens met de hoofdprijs vandoor zou kunnen gaan. Del Toro staat torenhoog op alle best director-lijstjes, maar Christopher Nolan (Dunkirk) heeft nog nooit gewonnen, terwijl Paul Thomas Anderson in een ideale wereld met de eer zou gaan strijken (voor wat zonder meer z’n meest persoonlijke film is).

Ik zag The Post nog niet, maar het voelt nu al wrang dat Oscardiva Meryl Streep voorrang heeft gekregen boven de Luxemburgse Vicki Krieps, die er  in Phantom Thread bij vlagen in slaagt de eveneens weergaloze Daniel Day-Lewis weg te spelen. Ik had geen idee dat zoiets überhaupt mogelijk was.

Afbeeldingsresultaat voor vicky krieps

Over de categorieën beste acteur en actrice valt genoeg te zeggen, maar ik houd het graag kort. Natuurtalent Timothée Chamalet speelde beklemmend goed in Call me by Your Name, Daniel Kaaluya was de frisse ster van indiehit Get Out en voor Saoirse Ronan heb ik gewoon een heel groot zwak. Maar de gedoodverfde winnaars zijn Frances McDormand en Winston Churchill (ik bedoel natuurlijk Gary Oldman), die bovenaan vrijwel ieder lijstje prijken en beiden al de nodige prijzen voor hun vertolkingen binnensleepten. Ik zie alleen Oldman nog verliezen, omdat de BAFTA’s de Oscars niet zijn en Daniel Day-Lewis door zijn jammerlijke aankondiging (Phantom Thread als zijn laatste film) de gunfactor van de Academy zal hebben.

Ik zal aan The Florida Project denken, als de teaser van Darkest Hour zondagavond in beeld verschijnt. Sean Bakers portret van een moeder en dochter in schrijnende leefomstandigheden wint het in alle opzichten van Joe Wrights brave biodrama. Gelukkig werd Willem Dafoe wel genomineerd, al schat ik de kans klein dat de Oscar voorbij zal gaan aan de neus van Sam Rockwell (Three Billboards).

Afbeeldingsresultaat voor florida project

Ik ben me er welbewust dat veel filmkijkers en journalisten de Oscars al tijden niet meer serieus nemen. Het is een elitaire manifestatie vol gevestigde namen en ingestudeerde acts. Toch gaat ieder jaar weer op dat de uitreiking de maatschappelijke mores van het moment weerspiegelt. Zoals we dit jaar niet om #metoo heen kunnen was het moment suprême van 2017 een bijzondere climax van de Oscarssowhite-controverse.

Van James Franco (Golden Globe voor zijn rol in The Disaster Artist) hoorden we niets meer nadat zijn podiumprésence tijdens de Golden Globes tot geladen twitter-onthullingen leidde. De Oscars belonen niet alleen, ze zuiveren. Brie Larson weigerde te klappen voor vermeende dader Casey Affleck (beste acteur in 2017), die onlangs aankondigde het uitreiken van het beeldje voor beste actrice aan een ander over te laten. The Post is het filmische manifest van een organisatie, of, zo je wilt, een complete wereld van verbonden individuen die ook politiek stelling inneemt.

Ik zal met interesse kijken.

Compleet overzicht voorspellingen [voorspelde winnaar dik- en schuingedrukt]

Best Picture
“Call Me by Your Name”
“Darkest Hour”
“Dunkirk”
“Get Out”
“Lady Bird”
“Phantom Thread”
“The Post”
“The Shape of Water”
“Three Billboards Outside Ebbing, Missouri”

Best Director
Guillermo del Toro, “The Shape of Water
Christopher Nolan, “Dunkirk”
Paul Thomas Anderson, “Phantom Thread”
Greta Gerwig, “Lady Bird”
Jordan Peele, “Get Out”

Best Actor 
Timothée Chalamet “Call Me by Your Name”
Daniel Day-Lewis “Phantom Thread”
Daniel Kaluuya “Get Out”
Gary Oldman “Darkest Hour”
Denzel Washington “Roman J. Israel Esq.”

Best Actress
Sally Hawkins “The Shape of Water”
Frances McDormand “Three Billboards Outside Ebbing, Missouri”
Margot Robbie “I, Tonya”
Saoirse Ronan “Lady Bird”
Meryl Streep “The Post”

Supporting Actor
Willem Dafoe “The Florida Project”
Woody Harrelson “Three Billboards Outside Ebbing, Missouri”
Richard Jenkins “The Shape of Water”
Christopher Plummer “All the Money in the World”
Sam Rockwell “Three Billboards Outside Ebbing, Missouri”

Supporting Actress
Mary J. Blige “Mudbound”
Lesley Manville “Phantom Thread”
Octavia Spencer “The Shape of Water”
Allison Janney “I, Tonya”
Laurie Metcalf “Lady Bird”

Adapted Screenplay
“Call Me by Your Name”
“The Disaster Artist”
“Logan”
“Molly’s Game”
“Mudbound”

Best Original Screenplay
“The Big Sick”
“Get Out”
“Lady Bird”
“The Shape of Water”
“Three Billboards”

Animated Feature
“The Boss Baby”
“The Breadwinner”
“Coco”
“Ferdinand”
“Loving Vincent”

Foreign Language Film
“A Fantastic Woman”
“The Insult”
“Loveless”
“On Body and Soul”
“The Square”

Best Documentary
“Abacus”
“Faces Places”
“Icarus”
“Last Men in Aleppo”
“Strong Island”

Best Cinematography 
“Blade Runner 2049” Roger Deakins
“Darkest Hour” Bruno Delbonnel
“Dunkirk” Hoyte van Hoytema
“Mudbound” Rachel Morrison
“The Shape of Water” Dan Laustsen

Best Costume Design
“Beauty and the Beast”
“Darkest Hour”
“Phantom Thread”
“The Shape of Water”
“Victoria and Abdul”

Film Editing
“Baby Driver”
“Dunkirk”
“I, Tonya”
“The Shape of Water”
“Three Billboards”

Makeup and Hairstyling
“Darkest Hour”
“Victoria and Abdul”
“Wonder”

Original Score
“Dunkirk”
“Phantom Thread”
“The Shape of Water”
“Star Wars: The Last Jedi”
“Three Billboards”

Original Song
“Mighty River” Mudbound
“Mystery of Love” Call Me by Your Name
“Remember Me” Coco
“Stand Up for Something” Marshall
“This Is Me” The Greatest Showman

Production Design
“Beauty and the Beast”
“Blade Runner 2049”
“Darkest Hour”
“Dunkirk”
“The Shape of Water”

Sound Editing
“Baby Driver”
“Blade Runner 2049”
“Dunkirk”
“The Shape of Water”
“Star Wars: The Last Jedi”

Sound Mixing
“Baby Driver”
“Blade Runner 2049”
“Dunkirk”
“The Shape of Water”
“Star Wars: The Last Jedi”

Visual Effects
“Blade Runner 2049”
“Guardians of the Galaxy Vol. 2”
“Kong Skull Island”
“Star Wars: The Last Jedi”
“War for the Planet of the Apes”

Documentary (Short Subject)
“Edith+Eddie,” Laura Checkoway, Thomas Lee Wright
“Heaven is a Traffic Jam on the 405,” Frank Stiefel
“Heroin(e),” Elaine McMillion Sheldon, Kerrin Sheldon
“Knife Skills,” Thomas Lennon
“Traffic Stop,” Kate Davis, David Heilbroner

Short Film (Animated)
“Dear Basketball,” Glen Keane, Kobe Bryant
“Garden Party,” Victor Caire, Gabriel Grapperon
“Lou,” Dave Mullins, Dana Murray
“Negative Space,” Max Porter, Ru Kuwahata
“Revolting Rhymes,” Jakob Schuh, Jan Lachauer

Short Film (Live Action)
“DeKalb Elementary,” Reed Van Dyk
“The Eleven O’Clock,” Derin Seale, Josh Lawson
“My Nephew Emmett,” Kevin Wilson, Jr.
“The Silent Child,” Chris Overton, Rachel Shenton
“Watu Wote/All of Us,” Katja Benrath, Tobias Rosen

4 gedachten over “Preview: Oscars 2018”

  1. Het zou me verbazen als je voorspellingen niet uitkomen. Misschien dat Mudbound nog gaat verrassen in de categorieën Supporting Actress en Adapted Screenplay. De onherkenbare Mary J. Blige was een grote verrassing vorig jaar. Haar rol is waarschijnlijk te ingetogen om te winnen van show stealer Allison Janney. Faces Places zou mooi zijn als winnaar bij Best Documentary, maar ik denk dat Last Men in Aleppo een geduchte concurrent is.

    1. Mudbound kom ik ook vooral tegen als een mogelijke winnaar voor original song. Maar om nu te zeggen dat dat de interessantste categorie is….Ik vrees dat Janney wel vrij vast staat, en denk dat dat voor Call me by Your Name (Ivory!) hetzelfde geldt. Maar daar ben ik wel weer blij mee. Ik zag Mudbound overigens nog niet. De nominatie van en lof voor de vrouwelijke cinematografe hebben me nieuwsgierig gemaakt.

  2. Ik hoop heel erg dat adapted screenplay naar Logan gaat. Logan is genre overstijgend en verheft zich boven de normale superheldenfilm, een genre dat sowieso meer aandacht zou moeten krijgen! Mja, da’s mijn opinie… 😉

    1. Helaas… Ik had zelf Hugh Jackman nog als een outsider gezien voor best actor, maar daar genomineerd worden voor een rol in een superheldenfilm (ook zo atypisch als Logan) is bij de Oscars onwaarschijnlijk.

Geef een reactie