Recensie: Lady Macbeth (2016) [Drama, romantiek]

Gevangen is ze op meerdere manieren, de jongvolwassen Katherine (Florence Pugh). Gevangen in een kil landhuis, gevangen in een korset dat ademhalen tot een kunst verheft, gevangen door een echtgenoot die haar meer als object dan als mens beschouwt. Lady Macbeth speelt zich af in het Engeland van 1885, als de wet die vrouwen bij hun huwelijk het eigendom van hun man maakt nog net niet is afgeschaft. Wat volgt ligt al in de titel besloten; de tweede langspeelfilm van William Oldroyd (In Mid Wickedness) is een Shakespeariaanse liefdestragedie die laveert tussen romance en moordmysterie.

Regelmatig nemen beeldspraak en metaforiek in Lady Macbeth de regie in handen. Het donkere dienstmeisje, de negatieve representatie van de mannen des huizes, een kat in het nauw (ja, ook letterlijk!). Verpakte politieke statements over gender en whitewashing tonen de betrokkenheid van een regisseur die tegelijk feministisch en anti-patriarchaal lijkt te zijn.

Die mogelijke sterkte wordt een zwakte in het licht van het teleurstellende scenario. Met name in de laatste drie kwartier volgen de plotwendingen en climaxen elkaar op, zonder dat daarbij enige vorm van geloofwaardigheid gewaarborgd blijft. De transformatie die Pugh’s personage ondergaat voelt verre van authentiek aan, omdat de broodnodige karakterontwikkeling ontbreekt.

Lady Macbeth is duidelijk een film met visie, maar probeert tegelijkertijd ook een semi-choquerend liefdesdrama te zijn. Daar zit direct ook de crux: de gulden middenweg staat niet altijd garant voor een bevredigend resultaat.

Wat dit klassieke drama verliest op het narratieve vlak, wint het terug op vormtechnisch gebied. De cinematografie is uitstekend, met prachtige longshots die de hoofdpersonages in hetzelfde beeldkader vangen. Een dreigend sound design wisselt daarnaast stuivertje met een handvol serene stiltes; gevoelsmatig weet je dan dat er onheil op komst is.

In Lady Macbeth transformeert een hulpeloos slachtoffer in een krachtige dader. De tragiek die in beide situaties besloten ligt had een minder fragmentarische film verdiend.

Beoordeling: [usr 2.5]
Filminformatie: Lady Macbeth (2016)/89 min./Genre: Drama, romantiek/Regie: William Oldroyd/Cast: Florence Pugh, Christophe Fairbank, Cosmo Jarvis