Persoonlijke Film top-100: aankondiging en 100-91

La La Land

Al geruime tijd wilde ik ‘eindelijk’ eens een lijst met al mijn persoonlijke filmfavorieten maken. De typische jaarlijstjes mogen inmiddels dan traditie zijn geworden op deze website, van zo’n toplijst kwam het telkens maar niet. De top-250-lijsten die ik in 2017 en 2019 inleverde voor dit project, mogelijk gemaakt voor en door filmliefhebbers, zijn eerlijk gezegd genadeloos in Excel-bestandjes blijven steken. De actuele editie van 2021 was een mooie gelegenheid de handen alsnog wat steviger uit de mouwen te steken.

De afgelopen paar dagen heb ik op basis van mijn volledige kijk-en stemoverzicht een top-365 samengesteld. In dat projectje werd ik geholpen door het feit dat ik eerder deze week een eerste versie van mijn masterscriptie kon inleveren (daarover later meer). Uiteraard ga ik het filmrijke eindresultaat delen op deze website, maar ik heb er wel voor gekozen de presentatie te beperken tot mijn top-100. Het is mijn bedoeling om ná de bekendmaking van de nr. #1 een vaste pagina aan te maken waarop de volledige lijst terug te vinden is. Een toplijst van films is natuurlijk nooit compleet, omdat je als liefhebber altijd nieuwe favorieten wilt blijven ontdekken. Als ik de top-100 ooit nog eens zou updaten, kan ik relatief eenvoudig sleutelen aan het mooie rijtje dat dan hopelijk op de site staat.

Ik weet dat het gebruikelijk is om uitgebreid toe te lichten waaróm bepaalde films een plek in jouw favorietenlijst verdienen. Ik heb er echter nooit aan getwijfeld om bij een eventuele presentatie op een iets andere manier te werk te gaan. Die werkwijze is in ieder geval een beetje geïnspireerd door het eerder aangehaalde Moviemeter-forum, waar sinds een aantal edities filmstills worden gebruikt om de verschillende titels wat extra kleur (of zwart-wit;) te geven. Wat mij betreft is dit bij uitstek hoe het eigenlijk hoort: maar al te vaak drukken beelden meer uit dan woorden ooit kunnen zeggen. Als dat een cliché was, zou ik waarschijnlijk nooit zo’n filmliefhebber zijn geworden.

Vandaag de aftrap met de nummers 100 tot en met 91. De komende tijd is er regelmatig een nieuw lijstje titels terug te vinden op deze website. De link naar het volledige titeloverzicht hoop ik te delen op het moment dat ik de top-10 presenteer.

Reacties en eigen tips & favorieten worden altijd gewaardeerd!

100 | The Phantom of the Opera [Joel Schumacher, 2004]

99 | Russkiy Kovcheg (Russian Ark) [Aleksandr Sokurov, 2002]

98 | Borgman [Alex van Warmerdam, 2013] (link)

97 | Maboroshi no Hikari (Maborosi) [Hirokazu Koreeda, 1995]

96 | Elephant [Gus van Sant, 2003] (link)

95 | Man Cheng Jin Dai Huang Jin Jia (Curse of the Golden Flower) [Yimou Zhang, 2006]

94 | Night Moves [Kelly Reichardt, 2013]

93 | Twin Peaks: Fire Walk With Me [David Lynch, 1992]

92 | Da Hong Deng Long Gao Gao Gua (Raise the Red Lantern) [Yimou Zhang, 1991]

91 | Punishment Park [Peter Watkins, 1971]

13 gedachten over “Persoonlijke Film top-100: aankondiging en 100-91”

    1. Zeker, zo’n musical zou je bij mij misschien niet verwachten maar ik heb iets met de muziek, viel jaren terug als een blok voor de rol van Emmy Rossum en de film roept dan ook nog eens andere persoonlijke herinneringen op die niet zozeer geheim zijn, maar ook niet voor het web;)

    1. Ik zei het ook al in mijn vorige reactie, maar hier spelen herinneringen en persoonlijke context een rol haha. Ik moet nog steeds een keer de silent uit de jaren ’20 zien.
      Ik ben goed bekend met de kritiek op Butler’s zang in deze film, alleen heb ik die altijd maar beperkt begrepen. Waarschijnlijk omdat ik hem sowieso niet één op één vergelijk met de technisch geschoolde operazangers die dit op toneel zingen. Vind ’em ook beter dan Crowe;)
      Maargoed, zonder Butler had deze film alsnog prima in de lijst kunnen staan, zonder Rossum niet;) en die was wél geschoold.

Geef een reactie