Op de tonen van Sufjan Stevens’ Mysteries of Love beweegt Call Me by Your Namezich richting de onvermijdelijke Oscarnominaties. Zo gaat het vaker met films die het festivalseizoen aandoen: nog voor de Nederlandse release hebben de verwachtingen hun kookpunt al bereikt. In dit geval is dat niet onterecht. Deze emotionele karakterstudie van Luca Guadagnino overtuigt door de sterke beeldvoering en een doorbrekende Timothée Chamalet.
Net als in A Bigger Splash (2015) vormt een vroeg blikkenspel de opmars naar wat verder nog komen gaat. De wendbare camera van Sayombhu Mukdeeprom (die voor Guadagnino ook de Suspiria-remake zal gaan schieten) volgt de ogen van de jonge Elio (Chamalet) over tafel naar de frivole nieuwkomer (Arnie Hammer), een PhD student die op uitnodiging van Elio’s vader de zomer in het prachtige landhuis van de Perlmans mag doorbrengen. In eerste instantie wordt de afstand tussen de oudere Hammer en Chamalet kunstmatig in stand gehouden, maar dat verandert snel. De relatie tussen de twee krijgt vorm via fietstochten, zwempartijen en allesbepalende eerste momenten van kwetsbaarheid en fysiek contact.
Beoordeling: [usr 4]
Filminformatie: Call Me by Your Name (2017)/132 min./Genre: romantiek, drama/Regie: Luca Guadagnino/Cast: Arnie Hammer, Timothée Chamalet, Michael Stuhlbarg e.a.
Call Me by Your Name draait nu in de Nederlandse zalen
Bij de titel moet ik meteen denken aan LuckyTV’s Willie: Noem me bij m’n eigen naam!
Hahaha, heerlijke insteek. Ik vind het niet de meest passende titel, is nu eenmaal omdat het boek zo heet en een specifieke quote mbt. de titel expliciet langs komt in de film.
Nu heb ik toevallig A Bigger Splash gezien, maar vond hem echt niks. Ik ga sowieso Call Me By Your Name proberen (en natuurlijk de remake van Suspiria als die een beetje oké wordt gerecenseerd), maar denk je dat ik hem leuk ga vinden op basis van zijn voorgaande werk?
Ik heb a Bigger Splash op 2* staan:) de karakters in die film vond ik leeg, onecht en soms gemaakt extravagant. Call Me by Your Name staat daar voor mij linea recta tegenover. De film gaat ook over verlangen, maar brengt dat thema authentiek en geloofwaardig. Als je van eerlijke coming of age-drama’s houdt (let: eerlijkheid komt dus vóór moraal, die ontbreekt) denk ik dat je deze film erg mooi zult vinden.