My favorite soundtracks #1: de meest iconische soundtracks

jaws

Je ligt op je rug in het water, genietend van je rust… of toch niet? Ergens in je bewustzijn hoor je zachtjes een paar donkere tonen. Je vraagt je af waar die tonen vandaan komen, en dan weet je het weer. Je haalt opgelucht adem: het is de soundtrack van Jaws (1974) maar. Toch zit het je niet lekker, die donkere leegte onder je voeten. Je weet immers maar nooit wat zich onder je kan bevinden…

Geloof het of niet, er zijn zat mensen die na het zien van Jaws een stuk minder relaxt open water betraden. Ergens hoorden ze John Williams’ herkenbare thema voor ‘s werelds bekendste haaienfilm: tu du… tu du…

Zoals pas aangekondigd in de blog: My favorite Soundtracks-Inleiding (https://timbouwhuis.nl/myfavoritesoundtracks/#more-286) hoop ik af en toe wat van mijn favoriete scores en/of soundtracks met jullie te delen. Dit zal ik, afhankelijk van het onderwerp, steeds doen in groepjes van 3,5 of 10 filmpjes. Het leek mij leuk te beginnen met de meest iconische soundtracks. Daarmee bedoel ik die ‘themes’ die iedereen kent: de soundtracks die de films in sommige gevallen zelfs zijn ontstegen, waarvan twee noten bij de meeste mensen al tot een blik van herkenning leiden.

Het thema van Jaws, dat ik hierboven omschreef, is een uitstekend voorbeeld van zo’n iconische soundtrack. Ik zal er nog vier met jullie delen:

1) John Williams- The Imperial Theme (Star Wars)

Ja, wie kent deze niet? Als Darth Vader de bekendste filmfiguur uit de filmgeschiedenis zou zijn, dan is the Imperial Theme misschien wel het bekendste filmthema. Opvallend: weer John Williams. De man heeft een patent op overbekende (en tegelijk ijzersterke) hoofdthema’s. The Raider’s March (Indiana Jones) zou hier eigenlijk ook niet mogen ontbreken.

2) Ennio Morricone- The Good, The Bad and the Ugly

Wil je de één van de beste films ooit (en direct ook mijn favoriete western) zien? Kijk dan The Good, The Bad and the Ugly (1966). Nog niet gezien? De heerlijke theme ken je wel:

3) Vangelis- Chariots of Fire

Dit is wat ik bedoel met een soundtrack die de film ontstijgt. Chariots of Fire is enorm bekend, maar ik betwijfel of meer dan de helft van de mensen die het nummer kennen de film hebben gezien. Ik in ieder geval (nog) niet, moet ik zeggen. Mr. Bean’s escapades bij de openingsceremonie van de Spelen in Londen (2012) vergrootte de bekendheid van het nummer nog eens extra:

Trouwens, Conquest of Paradise vind ik nog beter. Maar die is naar ik schat iets minder bekend.

4) John Barry- James Bond Main Theme

Deze kon ook niet ontbreken. Wie kent het thema van ‘s werelds bekendste geheim agent nu niet?

Welke iconische soundtracks mis ik nog? Laat het me weten!

8 gedachten over “My favorite soundtracks #1: de meest iconische soundtracks”

  1. Ik vind Conquest of Paradise ook beter. Mag je de score van Howard Shore voor de Lord of the Rings-trilogie al als iconisch betitelen? Bijvoorbeeld op Fellowship: ‘The Bridge of Khazad-Dum. Of ‘The Breaking of the Fellowship’. Of de end-titel song ‘May it Be’ van Enya. Of ‘Isengard Unleashed’ op Two Towers. En Gollum’s Song, door Emiliana Torrini. Componist Howard Shore en vocalisten als Renée Fleming, James Galway en Ben Del Maestro hebben voor mij die drie films van mijn meest favoriete filmscores ALLER TIJDEN gemaakt.

    1. Dat vind ik een lastige. Kijk, de Lotr-soundtracks zijn ook mijn absolute favorieten. Maar kijk ik naar iconisch, dan moet er een heel duidelijk, herkenbaar thema tussenuit springen. En dat heb ik niet bij Lotr, waar m’n gedachten van The Breaking of the Fellowship naar Concerning Hobbits, en van Isengard naar Minas Tirith gaan. Voor mij allemaal even herkenbaar, maar zou er voor de massa een iconisch thema boven anderen verheven zijn?

      1. Daar heb je wel een punt. De Lotr-score zit vol met tijdloze thema’s, maar misschien niet herkenbaar genoeg om op zich zelf te staan, zoals Alan Silvestri deed voor Back to the Future, John Willams (uiteraard), of Ennio Morricone.

        Of Klaus Badelt met dat vermoeiende Pirates-thema. Begrijp me niet verkeerd, ‘He’s A Pirate’ is een geweldig nummer, maar in die tijd kon je geen programma kijken of het zat ergens onder haha.

        1. Dat ja, inderdaad:) ik denk dat ik John Williams als de meester van de iconische score beschouw, die had hier zo met Indiana Jones, Star Wars, Jurassic Park en Harry Potter kunnen staan, en dan vergeet ik er wellicht nog zat.

          Pirates is ook zeer iconisch ja, die had hier ook zeker bijgekund. Vind wel enkele thema’s binnen de scores van Pirates beter dan He’s a Pirate (dat van At Wit’s End bijvoorbeeld).

          1. At Wit’s End is goed, maar ‘Hello Beastie’ uit Dead Man’s Chest is toch mijn favoriete stuk Pirates-muziek. Duurt tien minuten, laat Jack’s laatste momenten met de Kraken horen en eindigt met de reveal van Barbossa en de inleiding in At World’s End.

    1. Zijn ook twee van mijn absolute favorieten! Society vooral, dat is één de mooiste nummers die ik ken.

      Ik probeerde hier echter te filteren op iconisch, en dan lijkt Into the Wild me toch minder een soundtrack die écht iedereen kent, en die erg herkenbaar is (helaas, zeg ik daarbij dan maar).

      Amelie is dat sowieso wel, dus die had er zeker bij gekund:) Goed voorbeeld ook van een (piano-)thema dat de film ontstegen is!

Geef een reactie