Regel één bij een Terrence Malick-film: als Malick regisseert, gelden Malick-regels. Song to Song is de neerslag van twee uur aan menselijke emoties in een schilderachtig kader, waarbij een script of een duidelijke richting ontbreekt. Nog steeds geïnteresseerd? Ik schreef uitgebreid over deze nieuwe release, die ik nu al tot mijn persoonlijke favorieten van 2017 reken.
Filmdepot
Voor de kern van deze film moeten we terug naar de titel. Song to Song is duidelijk een toespeling op the Song of Songs, het Bijbelse Hooglied. Treffender kon die verwijzing niet zijn: ook Malicks poëtische liefdesepos voelt aan als een lyrische viering van gevoelens en fysieke aantrekkingskracht. Deze film gaat over mensen die elkaar aankijken, knuffelen, begeren en weer verlaten, zonder dat ze precies weten waarom.
Tijdens de aftiteling is er ruimte voor stilte en bezinning. Dit is werkelijk een prachtige film, binnen én buiten Malicks karakteristieke oeuvre. Ergens rijst het gevoel dat Song to Song nog onvoltooid is, maar geraakt Malick daar niet aan de essentie van menig mensenleven?
Filmdepot
Mijn volledige recensie van Song to Song is hier terug te lezen:
Beoordeling: [usr 4.5]
Filminformatie: Song to Song (2017)/129 min./Genre: Drama, romantiek, muziek/Regie: Terrence Malick/Cast: Rooney Mara, Ryan Gosling, Michael Fassbender e.a.
Vanaf morgen (4-5) is deze film te zien in de Nederlandse bioscopen
Voor mijn recensie van The Tree of Life (2011), een eerdere film van Terrence Malick, zie:
4 gedachten over “Recensie Filmvandaag #13: Song to Song (2017) [Drama, muziek]”
Dat is een hele mooi score. Wil hem ook heel graag zien, al draait hij in Rotterdam op best wel vervelende late tijden. Eens kijken of ik hem in Breda op een wat schappelijker tijdstip kan zien. Heel erg benieuwd nu, vooral gezien jouw score.
Klopt, release is wat beperkt. Daarnaast al veel negatieve reacties en recensies ook, en dat dan niet alleen van mensen die gewoon niets met Malick hebben. Ik houd gewoon vast aan m’n zeer positieve beoordeling, ook al begrijp ik de kritiek wel. Soms is het klaarblijkelijk aan jou een ander geluid te laten horen:)
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Dat is een hele mooi score. Wil hem ook heel graag zien, al draait hij in Rotterdam op best wel vervelende late tijden. Eens kijken of ik hem in Breda op een wat schappelijker tijdstip kan zien. Heel erg benieuwd nu, vooral gezien jouw score.
Klopt, release is wat beperkt. Daarnaast al veel negatieve reacties en recensies ook, en dat dan niet alleen van mensen die gewoon niets met Malick hebben. Ik houd gewoon vast aan m’n zeer positieve beoordeling, ook al begrijp ik de kritiek wel. Soms is het klaarblijkelijk aan jou een ander geluid te laten horen:)