Recensies Filmvandaag #11 en #12: Before I Fall (2017) & Raw (2016)

Het is de laatste tijd flink druk geweest met recensies. Daarom ditmaal een double bill, met daarin twee recensies van films die de afgelopen twee weken zijn uitgekomen. Beide titels vertellen een coming of age-verhaal met een tienermeisje in de hoofdrol, maar de manieren waarop die verhalen verteld worden hadden niet verder uit elkaar kunnen liggen. Als Zoey Deutsch (Before I Fall) E.T. zou zijn, dan is Garance Marillier (Raw) zonder meer the Terminator. Hier zijn mijn recensies van beide films:

Before I Fall

Wat als je dezelfde dag steeds weer opnieuw zou beleven? Die intrigerende vraag stond aan de basis van Groundhog Day (1993), een klassieke romantische komedie over een chagrijnige weerman met liefdesissues. Naar de young-adultroman van Lauren Olivier is er nu Before I Fall, een highschooldrama dat het concept van cyclische tijd gebruikt om in te gaan op de grote vragen van het (tiener)leven.

Verder lezen:

Filminformatie: Before I Fall (2017)/99 min./Genre: Drama, mystery/Regie: Ry Russo-Young/Cast: Zoey Deutsch, Halston Sage, Jennifer Beals e.a.

Raw

Met een gemiddeld ontgroeningsritueel hebben de eerste twintig minuten van Raw weinig te maken. In haar bebloede labjas begeeft Justine (Garance Marillier) zich richting de voedselproef: rauwe kikkerniertjes. Een slapeloze nacht en een vervelde huid verder meldt de kersverse studente diergeneeskunde zich bij de dokter. Filmgangers met een zwakke maag opgelet: het belangrijkste thema binnen deze onconventionele genrefilm is nog niet eens aan bod gekomen.

Verder lezen:

Filminformatie: Raw (2016)/94 min./Genre: Drama, Horror/Regie: Julia Ducournau/Cast: Garance Marillier, Ella Rumpf, Rabah Nait Oufella

Vanaf 20-4 draait Before I Fall al in de Nederlandse bioscopen. Raw draait sinds afgelopen donderdag (27-4).