Recensie: Home (2016) [Drama]

De huidige generatie jongeren rookt en drinkt, kent geen respect en zet zich unaniem af tegen ouderlijk gezag. Althans, dat beeld overheerst de laatste decennia menig maatschappelijk debat. Ook de Vlaamse regisseuse Fien Troch (Kid) laat in haar laatste film Home niet na te tonen hoe doelloosheid en onverschilligheid hun stempel drukken op de dwalende beloftes van de toekomst.

Troch zet echter een krachtige vervolgstap, die de façades van het publieke toneel moeiteloos doorbreken. De camera’s zijn daar waar karaktervorming plaatsvindt. En dat gebeurt, zo zien we in Home, maar al te vaak binnen de bedriegende kaders van het (zorg)ouderlijk huis. Geen moment lijkt de intense registratie van Frank van den Eeden (Trochs vaste DoP) te liegen. Horizontaal gefilmde gsm-opnames, schokkerige shots in spaarzaam belichte slaapkamers; dit is de beeldtaal van de jongere generatie zélf. De beeldtaal van jongeren die alles vastleggen, maar vergeten te leven. Of wordt dat leven hen deels ontnomen?

Wie het conflict tussen John en zijn moeder (Mistral Guidotti en Els Deceukelier) gadeslaat, denkt misschien wel dat laatste. De mater familias verstrikt niet alleen zichzelf, maar ook haar zoon in een weemoedig web van eenzaamheid en obsessie. Tót dat alles leidt tot een haast surrealistische apotheose.

Kevin, John, Sammy, Lina; de jongeren die in Home figureren zijn stuk voor stuk op de vlucht. Ze vluchten in kalmeringsmiddelen, peuken en neurotische tics. In drank, ontwijkend gedrag en geweld. Trochs grootste verdienste is dat ze tragiek in het tonen van die dynamiek steevast boven schuld plaatst. Home is daarmee een ambigue weerspiegeling is van een vaak eenzijdig benaderde werkelijkheid.

Filminformatie: Home (2016)/103 min./Genre: Drama/Regie: Fien Troch/Cast: Sebastian van Dun, Mistral Guidotti, Karlijn Sileghem e.a.

Home is beschikbaar via VoD en DVD.

3 gedachten over “Recensie: Home (2016) [Drama]”

1. Ik vond het een prima film, maar vond haar eerdere film ‘Kid’ beter. Je ziet wel een beetje dat deze film daar op voortborduurt. Ik zie op Letterboxd dat we dezelfde beoordeling hebben gegeven: verrassing 😉