Recensie: The Net (2016) [Drama]

Leven in een dictatuur, altijd functioneren met tralies in je ooghoeken. Zelfs als Nam Chul-Woo (Seung-bum Ryoo) de liefde bedrijft met zijn vrouw houdt een Noord-Koreaans staatsportret toezicht. Toch treft het echte ongeluk de protagonist van The Net pas als hij zijn onvrije land verlaat. Nam leefde in de enige realiteit die hij ooit kende, maar daarbinnen werden zijn werk en familie hem in ieder geval nooit ontnomen. Dat verandert als zijn vissersbootje verstrikt raakt en Nam een kritieke landgrens overschrijdt.

Hoe meer kennis je als kijker hebt van de verhoudingen tussen Noord-en Zuid-Korea, hoe beter je zult begrijpen waarom Nam in het land van de vijand op inhumane wijze wordt behandeld. Eigenlijk maakt het de autoriteiten, zo blijkt snel, niets uit of Nam daadwerkelijk motorpech had tijdens zijn vaarronde. De visser begaf zich op Zuid-Koreaans grondgebied, dús hij is een spion. Nam zelf wil maar één ding: terug naar zijn gezin. Die hoop verwordt echter vrijwel direct tot een illusie. Voor Nam, ongelukkig individu in een politiek steekspel, zal niets meer zijn zoals het ooit was.

Het is tekenend voor Kim Ki-duks ontwikkeling als regisseur dat het zweverige, rustgevende Spring, Summer, Fall, Winter…and Spring (2003) vijftien jaar later plaatsmaakt voor een bij uitstek politieke film. Tijden zijn veranderd, en ook cineasten kunnen de actualiteit niet zomaar de rug toekeren. Alsnog is het opzoeken van politieke thema’s een welbewuste keuze, die in het geval van The Net goed uitpakt: op vernuftige wijze combineert Kim (zijn?) kritiek op het Westerse materialisme met de machteloosheid van het onschuldige individu. Het (vis)net uit de titel is een metafoor voor het politieke net waarin Nam steeds verder verstrikt raakt.

The Net is een scherp geschreven film, die op het juiste moment de bioscopen bereikt. Op de uitwerking is echter het nodige aan te merken: het handelen van de Zuid-Koreaanse autoriteiten roept om de haverklap vraagtekens op, terwijl Nam in het complex waar hij ondervraagd wordt wel heel gemakkelijk contact kan leggen met een mede-gevangene. Ook de openingsscène van de film is tamelijk gekunsteld gefilmd. Op basis van de beelden geloof je nauwelijks dat een visser zo eenvoudig de grens met Zuid-Korea kan overschrijden, nog los van de vraag of de vermeende motorpech daarvan daadwerkelijk de oorzaak was. Betere montage (van deze specifieke scène) en minder grotesk acteerwerk (vaker een complex struikelblok bij Koreaanse cinema) hadden de geloofwaardigheid van The Net als geheel danig doen toenemen.

Ergens halverwege de film zegt één van de personages het volgende met betrekking tot Zuid-Korea: hoe helderder het licht, hoe donkerder de schaduw. De persoonlijke vrijheid die het leven in een westerse democratie met zich mee kan brengen betekent niets als dat hand in hand gaat met een puur materialistische – en zodoende eigenlijk onmenselijke – kijk op de werkelijkheid. Die zelfreflexieve observatie is aan de eindstreep één van Kims belangrijkste verdiensten.

Filminformatie: The Net (2016) (ook wel Geumul)/114 min./Genre: Drama/Regie: Kim Ki-Duk/Cast: Seung-bum Ryoo, Won-Geun Lee, Young-min Kim etc.

The Net draait vanaf vandaag in de Nederlandse bioscopen

The Net (2016)