Het was een geweldig filmjaar. Ik zag meer titels dan ooit: in de bioscoop/pers, op filmfestivals, thuis… Na mijn verhuizing richting Antwerpen bleek daarnaast dat ik op twee straten woonde van een prachtige arthousebioscoop , die binnen het studieprogramma van mijn opleiding een prominente plaats zou innemen. Zo kon het gebeuren dat ik mijn studie Film en Visuele Cultuur ging combineren met ontspannen uitstapjes naar Cinema Zuid, waar ik o.a. al City Lights, On the Waterfront, La Notte en Jules et Jim zag.
Na al dat filmgeweld blijft de teller ‘steken’ op 532 (waarvan 202 in de bioscoop). Aangezien ik vorig jaar 305 titels heb gekeken, moet ik misschien overwegen het komend jaar wat rustiger aan te gaan doen…
Of dat lukt weet ik niet, maar ik neem me sowieso wel voor ook weer de nodige series te gaan kijken. In 2017 zag ik alleen Westworld, Game of Thrones (s.07) en het weergaloze derde seizoen van Twin Peaks. Voor de door mijn favoriete regisseur geïnitieerde revival moesten de nodige extra films uiteraard wijken, al is die opmerking bewust dubbel: vanwege de bij uitstek filmische opzet van de serie heb ik zelfs nog even getwijfeld of ik The Return niet gewoon bovenaan m’n jaarlijstje moest plaatsen.
Op de radar staan Stranger Things (jup, die heb ik nog niet gezien), Big Little Lies, Fargo, Top of the Lake: China Girl, The Leftovers… Tegelijkertijd ligt de focus ook in 2018 op het beste wat cinema te bieden heeft. Ik word – noodgedwongen – selectiever; met m’n biosabonnement zag ik écht bijna alles, maar m’n watchlist van oudere titels groeit, terwijl er steeds meer films uitkomen die ik gemakkelijk kan missen. Dat neemt niet weg dat ik m’n persbezoekjes zo veel mogelijk wil blijven combineren met m’n studie (die misschien voor de zomer ook al weer beëindigd is). Eerste afspraak: het IFFR, vanaf eind januari.
Top-25
Ik heb heel bewust besloten mijn favorieten te presenteren in een heuse top-25. Zou het blijven bij een top-10, dan worden te veel titels niet genoemd; dit terwijl ik juist heb gemerkt dat een aantal prachtige films onder dreigen te sneeuwen bij het geweld van de grote releases. Zo zijn alle multiplexen in december zodanig afgestemd op (in dit geval) de nieuwe Star Wars dat je pareltjes als On Body and Soul nog sneller zou kunnen missen. Nu goed, ik schrijf nu nog meer dan normaal vanuit m’n eigen smaak, maar ik hoop met mijn toplijst ook te kunnen enthousiasmeren voor een aantal minder voor de hand liggende titels.
Indebioscoop
Ik werd gevraagd om mijn vijf favorieten van het voorbije jaar te presenteren op http://www.indebioscoop.com/. Indebioscoop presenteert exclusieve recensies bij nieuwe releases, en biedt daarnaast een breed aanbod van interviews, festivalverslagen en achtergrondartikelen. Dit jaar mocht ik onder andere schrijven over Alien: Covenant en Martin Scorseses cinematografische meesterwerk Raging Bull.
Voor mijn selectie aldaar bestond een eenvoudig en logisch criterium: alleen films die in 2017 in de Nederlandse bioscopen uitkwamen mochten worden gekozen. Dit leidde ertoe dat ik twee films uit mijn eigen top-5 (zie hieronder) al moest slachtofferen, en twee andere films mocht doorschuiven. Mijn eigen criterium is als volgt: ik selecteer nieuwe releases die ik zag in 2017. Dat voorkomt dat ik films van eind 2016 (die ik aan het begin van januari zag) nooit in een jaarlijstje kan opnemen. Daarnaast wil ik titels die ik éérder zie (op filmfestivals) tóch gewoon alvast kunnen selecteren.
Op Indebioscoop vind je ook nog mijn zogeheten ‘miskleun’ van 2017, beschrijvingen bij mijn vijf daar gekozen favorieten en een extra pleidooi voor het helaas onuitgebrachte The Levelling. Let op: plaatsing is daar morgen, overmorgen, óf de dag erna. Ik zal deze tekst later nog vervangen door een linkje.
De lijst
1-You Were Never Really Here
2- In the Crosswind (Risttuules)
3-mother!
4- La La Land
6- Jackie
7- The Handmaiden
8- Song to Song
10- Brimstone
11- Manchester by the Sea
15- I am not your Negro
16- Paterson
25- Train to Busan
Recensies
Mijn recensies van de gekozen films nog eens teruglezen? Als ik iets geschreven heb is de filmtitel direct ook een hyperlink.
Letterboxd
Mijn top-25 vind je ook terug op letterboxd.
Wat waren jouw favorieten? En welke zaken waren eigenlijk van doorslaggevend belang bij het opstellen van jouw persoonlijke jaarlijst?
Wow, 532 films gezien binnen een jaar. Dat is geen geringe prestatie. Mooi lijstje verder. Goed om te zien dat In The Crosswind zo hoog is geëindigd. Lily Lane heb ik gemist, dus die gaat op de lijst om in te halen in het nieuwe jaar. Ben erg benieuwd naar You Were Never Really Here en ga die film zeker eind volgende week zien. Hopelijk wordt 2018 ook een bijzonder filmjaar. Wellicht tot ziens in Rotterdam!
Thanks:) Lily Lane was een heel bijzondere film. Zonder meer de titel waarbij ik emotioneel het meest mee was zónder dat ik doorhad waarom.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen bij YWNRH, laat het me weten:)
Zeker, als je ook naar het IFFR wilt gaan zullen we elkaar daar ongetwijfeld zien. Misschien aardig om daar ook nog even over te communiceren. Ik doe voor die tijd ook nog wel enkele screenings in Amsterdam. Gisteren heb ik je nog gemist bij de nieuwe film van Konchalovsky?
532? Respect. Bijzondere lijst, inderdaad héél anders dan die van mij 🙂 Welke zou ik volgens jou ook eens moeten proberen?
Haha ja klopt, we verschillen wel. Maar dat vind ik juist leuk, als iedereen hetzelfde zou hebben kunnen we de lijstjes net zo goed opheffen;
Heb je Train to Busan gezien? Ik denk dat je die erg tof vindt. Verder is I am not your Negro een must voor iedere filmkijker. Zonder meer de belangrijkste film uit dit lijstje. Verder is het makkelijk om te zeggen dat ik alle titels aanbeveel, maar ik denk niet dat alles even naar jouw smaak is. Wat heb je niet gezien uit jouw rijtje maar spreekt je verder nog wel aan zo op het eerste gezicht?
Sowieso ken ik wel de eerste elf, behalve de tweede. Paterson, Thelma, A Ghost Story, The Square en Train to Busan staan net als die andere tien nog op mijn watchlist. Verder, ja, van sommige heb ik wel gehoord (wss van jou) maar nee, het is niet helemaal mijn top 10-materiaal. Ik mis alleen de reden dat ze in je lijst staan ;(
Bij bijna iedere titel vind je een hyperlink naar m’n recensie, die vaak wel wat langer is en zodoende een toelichting biedt bij mijn waardering:) als ik overal nog los een tekstje bij had moeten typen was dit bericht wat te groot geworden (vind dat veel voor 25 titels). In the Crosswind (mijn nummer twee) is een bloedmooie film, maar wel pure arthouse waarvoor je geduld en aandacht moet kunnen opbrengen. Ik heb na het zien ervan een halve middag verdwaasd door Amsterdam gelopen:)
Tering Tim, 532 films! Mooie lijst in ieder geval, waarvan In the Crosswinds zeker op mijn ‘nog te kijken’-lijstje. Hoorde hem bij MovieInsiders ook al voorbijkomen. Ook mooi om te zien dat je Broers hebt benoemd. Een film waar ik ook van heb genoten. Waren alle Nederlandse films maar zo (of niet, want dat is ook zo saai). Dat 2018 inderdaad ook maar zo mooi mag zijn, met het IFFR als een mooie start.
Ja, hij haalde de lichting gelukkig nog net:) Ik heb Gudo al min of meer gedwongen In the Crosswind nog eens te gaan kijken, dus dat komt wel goed haha.
Ik hoop dat jullie ook nog aan de film toe gaan komen. Erg bijzondere arthousefilm, gefilmd in verstillend zwart-wit met een pakkende voice-over op de achtergrond.
Dat zijn een enorm aantal…wow…impressive hoor. Daar kan ik de tijd helaas niet meer voor vinden….maar met ongeveer 300 titels die ik heb gezien ben ik ook blij. Interessante top 25 met echt een hoop titels die ik nog niet gezien heb, ik ga er een aantal noteren 🙂
300 is ook al erg veel hoor. Dat had ik vorig jaar ongeveer. Het scheelt dat ik in de tweede jaarhelft studie en nieuwe titels nog meer ben gaan combineren en niet al te veel series heb gezien. Het moet mogelijk zijn verder te cherrypicken uit geziene titels:) er zitten er toch vast zeker wel tussen die je zeer de moeite zal vinden (hoop ik).
Ik heb op de valreep ook nog The Disaster Artist gezien, wat ook een goede film is geworden! The Room is al jaren voor mij een guilty pleasure, en Franco speelt Johnny Wiseau best goed, moet ik zeggen. Een mooi kijkje achter de schermen van ‘de slechtste film aller tijden’!
Ja daar heb ik in november zelf al wat woorden aan gewijd, omdat ik the Disaster Artist (voorpremière) én The Room in Leiden heb gezien! Franco doet het inderdaad prima, wat je helemaal ziet bij die naast elkaar gemonteerde beelden aan het eind. Ik vond the Disaster Artist erg vermakelijk, hij komt alleen nog niet in de buurt van mijn lijstje absolute favorieten:) en the Room was, tsja… radicaal verkeerde geïnterpreteerde softporn.. eeh dramatiek